Pohybovky...nápady:)
POHYBOVÉ ČINNOSTI PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
REALIZACE DÍLČÍCH CÍLŮ
1) ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ A ZDOKONALOVÁNÍ DOVEDNOSTÍ HRUBÉ A JEMNÉ MOTORIKY, OVLÁDÁÍ POHYBOVÉHO APARÁTU A TĚLESNÝCH FUNKCÍ
hra „NA MOTÝLY“ „Zahrajeme si na motýly, létají po louce, mávají křídly a jejich let vůbec není slyšet. Ta i vy poběžíte po špičkách, aby to, jak běžíte, také nebylo vůbec slyšet“
2) ROZVOJ A UŽÍVÁNÍ VŠECH SMYSLŮ
hra „ČÁP ZTRATIL ČEPIČKU“ „Pan Čáp ztratil čepičku, měla barvu barvičku..“ A děti se rozeběhnou po prostoru a hledají určenou barvu, aby se jí dotýkaly. (např. na kamarádovi, předmětech kolem, atd.)
DÍTĚ A JEHO PSYCHIKA
1) ROZVOJ ŘEČOVÝCH SCHOPNOSTÍ A JAZYKOVÝCH DOVEDOSTÍ RECEPTIVNÍCH (vnímání, naslouchání, porozumění) I PRODUKTIVNÍCH (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)
hra „NA VLÁČKY“ „Děti si hrají na vláčky, jsou zapojeny ve skupinkách za sebou. Vláček jede přes pražce a dělá „td-td-td-td“, do kopečka pomalu, z kopečka rychle…Vláček někdy odfukuje „š-š-š-š-š“ a někdy houká „hůůůů“…“
* jemná motorika souvisí s ovládáním mluvidel, souvisí také s logopedickou péčí,
můžeme nenásilně procvičovat i během pohybových her, např.
hra „ČERTOVKÁ HONIČKA“ „Děti běhají po prostoru, čerti honí ostatní děti a vždy, když někoho se někoho dotknou, udělají z něj také čerta; při tom musí oba hlasově předvést, jak dělá čert: bl-bl-bl“
2) ROZVOJ KOMUNIKATIVNÍCH DOVEDNOSTÍ (verbálních i neverbálních) A KULTIVAVANÉHO PROJEVU
hra „HONZO, VSTÁVEJ!“ „Vyvolávač volá na děti („Honzo, vstávej!“), ty odpovídají „Kolik je hodin?“ Vyvolávač si musí vymyslet počet a charakter kroků: např. „5 slepičích!“ Všichni společně počítají a posunují se malými (slepičími) krůčky vpřed se snahou dosáhnout čáry, na níž stojí vyvolávač.“
DÍTĚ A JEHO TĚLO
- ZÁKLADNÍ POHYBOVÉ DOVEDNOSTI
1) nelokomoční- pohyby částí těla, změny poloh částí těla nebo celého těla na místě
2) lokomoční – charakterizované změnou místa těla
3) manipulační – charakterizované ovládáním předmětů různými částmi těla
NELOKOMOČNÍ DOVEDNOSTI
„CO VŠECHNO MOJE TĚLÍČKO DOKÁŽE?“
např. V LEHU -> jsem úplně malá kulička, vajíčko
-> jsem dlouhatánský jako kláda
-> jsem široký na všechny strany
-> jsem úzký jako nit
VE STOJI -> jsem malý jako skřítek
-> jsem vysoký do nebe jako věž
-> jsem široký jako dům…
„ZMĚŇ SE!“ -> stoj – dřep
-> stoj – sed
-> stoj – leh
-> leh na zádech nebo na břiše – sbalení v lehu skrčmo
„KOUZELNÝ BUBÍNEK“
Bubínek je kouzelný a každý jeho úder „přečaruje“ všechny sochy – změní se v jiné. Po úderu na bubínek všichni zkamení v nějaké poloze, které se jim zrovna líbí. Každý další úder na bubínek sochy změní do jiné polohy, a pak už ani hnout!
„PÍSNIČKA Hlava,ramena, kolena, palce“
(Zpíváme text písničky a dotýkáme se jmenovaných části těla, tempo písně zrychlujeme.)
Hlava, ramena, kolena, palce,
Kolena, palce, kolena, palce, kolena, palce,
Hlava, ramena, kolena, palce,
oči, uši, pusa, nos.
- hry pro posílení rovnováhy
„ČÁP STOJÍ NA JEDNÉ NOZE“
„KONÍK HRABE JEDNOU NOHOU“
„ČARODEJNICE BYDLÍ V CHALOUPCE NA KUŘÍ NOŽCE“
-> Stoj na jedné noze, paže skrčit a vytvořit nad hlavou stříšku. Chaloupka se otáčí (pomocí poskoků na jedné noze se otáčíme na jedné noze…). Tuto polohu lze vložit do honičky se záchranou: koho se „zly čaroděj“ (chytač) dotkne, toho zakleje do chaloupky na kuří nožce.